Adrian
Spîrchez
Este
uimitoare capacitatea noastrã de a mistifica ori de a denatura
lucrurile, stranie chiar usurinta si decenta cu care o facem, spre a
dosi cât mai eficient adevãrul.Nu vã mirã,
oare, usurinta cu care oamenii ticluiesc adesea minciuni spre a obtine
anumite favoruri? Nu v-ati întrebat niciodatã de ce oamenii
renuntã la libertatea de care dispun, spre a desemna o figurã
carismaticã pentru a alege în locul lor, temându-se,
parcã, de responsabilitatea ce le revine, în mod firesc,
natural?
Potriviti în mijlocul naturii, cu o precizie divinã, oamenii,
«animale sociale» definite în metafizica lui Aristotel,
par a fi singurii capabili sã tãinuiascã adevãrul.
Aceastã pozitie nu deranjeazã însã pe nimeni
din moment ce a ajuns, în cele mai multe dintre cazuri, criteriul
de diferentiere fatã de restul fiintelor.Omul a devenit, fãrã
sã vrea, captivul diverselor circumstante si ipostaze ce îl
constrâng sã afiseze un chip si o atitudine ce nu îi
sunt deloc proprii în sine; în goana sa teribilã
dupã «treburi», se pare cã a devenit un simplu
produs al actiunilor ce servesc mize sociale si interese comune.Cu toate
acestea, ne spunem unii altora cã suntem liberi, stãpâni
ai propriilor alegeri si cã pornirile noastre vizeazã
dezvãluirea adevãrului. De fapt, nu suntem decât
niste garanti constiinciosi ai unui «contract social» ce
dã actiunilor noastre un aspect finalist; de altfel, aceastã
înflãcãrare cu care ne predicãm libertatea
si setea de adevãr, pare a fi balsamul necesar alinãrii
suferintelor datorate constrângerilor ce ne asalteazã din
toate directiile încercãm, oarecum, sã reducem
o disonantã sensibilã convingându-ne «cã
totul este bine».
Elogiul ce se aduce astãzi «profesionistului» este
edificator în acest sens; acest individ nu recunoaste cã
este posesorul unei libertãti formale, conditionatã de
apartenenta sa la un ansamblu social - colectivitate ce îsi datoreazã
dãinuirea rigorii normative. Spre deosebire de indivizii obisnuiti,
însã, captivitatea sa este întretinutã de
forte ce îi alimenteazã vanitatea si îl face independent
de succes, de simpatia celorlalti, ori de bani, iar aceasta, într-un
grad foarte ridicat. Antrenat de ambitii ridicole si de dorinta de a
se înnobila cu faima necesarã, el uitã de sine,
motiv pentru care intervine si întrerupe ordinea fireascã
a lucrurilor, modificând-o si dându-i forma ce s-ar potrivi
cel mai bine psihozei sale. Sã se datoreze aceastã atitudine
în exclusivitate modernitãtii, care confiscã si
încapsuleazã în mod abuziv caracterul traditional
al umanitãtii si îl aruncã în vâltoarea
unui proces evolutiv fãrã frontiere si, aparent, controlat?
Gânditorii Antichitãtii au simtit nevoia impunerii unei
distinctii metafizice fundamentale între esentã (valori
autentice) si aparentã (valori ce tin de subiectivitatea umanã),
refuzând sã accepte drept bunã si suficientã
realitatea ce înlãntuie, treptat, pornirile spiritului.
Socrate invoca, adesea, importanta maximei înscrise pe frontispiciul
Oracolului din Delphi «Cunoaste-te pe tine însuti»,
în dialogurile cu discipolii sãi, spre a-i încuraja
pe acestia sã urmeze calea cunoasterii veritabile, adicã
a ceea ce grecii numeau episteme. Spiritul, credeau ei, este nemuritor,
iar pentru a dobândi constiinta valorilor eterne, este necesarã
cunoasterea sinelui ce poartã amprenta eternitãtii, a
vesniciei spiritului. Platon, discipol al lui Socrate, era de pãrere
cã tot ce existã îsi dobândeste unitatea si
trãsãturile caracteristice prin participarea la prototipuri
ideale, prin copierea, fie si imperfectã, a acestora. Faptul
cã un lucru sau o faptã este ceea ce este, în mod
diferit fatã de altele, faptul cã în lume existã
ordine si nu haos, se datoreazã unor modele ideale, invizibile
pentru simturile noastre, dar cu care sufletul a intrat în contact.
Acest proces al cunoasterii veritabile necesitã trudã
si renuntarea la iluziile cunoasterii opiniative ce îsi revendicã
adesea identitatea cu adevãrul. Odatã dobânditã
constiinta valorilor, prin cunoasterea sinelui, nu existã cale
de întoarcere; cel care va sti ce este Adevãrul, va fi,
în mod necesar, un practicant al acestuia, va fi «adevãrat»
si va dobândi de asemenea adevãrata Libertate Veti
cunoaste adevãrul, iar adevãrul vã va face liberi.Noi
refuzãm, însã, sã ne folosim constiinta si
ratiunea spre a ne cunoaste pe noi însine, iar din aceastã
cauzã, nu ne cunoastem impulsurile si slãbiciunile lãuntrice,
adevãratele resorturi ale propriilor actiuni de aici,
întregul sir al consecintelor nefaste ce au, însã,
un caracter necesar. În momentul în care spiritul devine
mercantil si tributar exigentelor profane, el nu mai poate fi catalogat
drept binefãcãtor si nobil, deoarece se îndepãrteazã
de unicul sãu scop, si anume slujirea Adevãrului. Arta
pare a fi singura activitate ce serveste cãutãrii de sine
a omului, deoarece, vede în contemplarea si studiul naturii o
ratiune de a fi, un scop în sine demn de urmãrit si capabil
sã depãseascã limitele concretului. Vânturile,
oceanele, norii ori furtunile surprinse de melancolia artistului în
creatiile sale, sunt toate simboluri ale eternitãtii si ale unei
vesnicii ce ne asigurã dreptul la visare si la nemurire; în
acest cadru, viata unui munte ori ritmul unei ape sunt pãtrunse
de întelesuri si de semne sacre. Natura reuseste sã aline
multe din rãnile pe care le avem, iar inocenta artistului încearcã
sã surprindã si sã ipostazieze vesnicia acesteia,
spre a trezi în noi acea cãutare de sine ce are drept obiect
deslusirea primelor principii si cauze.
Valorile nu mai joacã un rol important în viata noastrã,
iar noi trãim un timp al imoralitãtii, dupã cum
spunea Nietzsche, în care valorile nu mai au nici o valoare, totul
fiind permis, chiar si ridicarea minciunii la rang de virtute. Sãvârsirea
unor fapte imorale, pare unica solutie a problemelor de astãzi,
probleme ce ne îndepãrteazã de sinele interior si
de constiinta faptului cã Adevãrul existã
el nu existã însã în cãrti si nici
nu poate fi predicat de la înãltimea unui pupitru de comandã.
Adevãrul trebuie trãit.