Dacã
mai citim
Oricum, poate pãrea superfluã o asemenea
discutie, dacã dãm crezare tuturor plângerilor
pe marginea zãbavei celei mai cu folos. Rândurile
mele sunt, însã pentru cei care (mai) citesc, la ceilalti
oricum nu ajung
De unde aceastã temã?
În schimbul de publicatii culturale cu un bun prieten (câti
sunt aceia care-si pot permite azi sã cumpere toate revistele
care-i intereseazã?), am observat cã anumite texte din
paginile tipãrite erau subliniate, ba chiar si comentate concis
pe margini. Un semn de exclamare, de întrebare, un cuvânt,
douã de aprobare ori de respingere a unei idei / afirmatii, o
trimitere la alt text sau la alt autor. Interesant era cã si
eu as fi subliniat aceleasi rânduri / cuvinte / paragrafe. Si
mi-am amintit cã multe dintre cãrtile mele aveau comentarii
pe mansetã, sublinieri, trimiteri. Si eu, si prietenul meu citim
cu creionul în mânã. E bine? E rãu?
Nu mai mâzgãli cãrtile! îmi
ziceau tata ori câte un profesor pe vremea când eram elev.
Mã conformam, atunci, cu greu, dar când am scãpat
de rigorile scolii mi-am fãcut de cap,
astfel cã, acum, când reiau lectura vreunui tom pãstrat
cu sfintenie în bibliotecã, regãsesc notitele de
atunci. Uneori mã surprind prin acuitate, alteori mi se par cã
dateazã, cã sunt naive. Sunt acolo tot eu, la diferite
vârste, dar parcã încheg un dialog cu o altã
fiintã, oarecum strãinã, dar apropiatã.
Si mai intru în dialog cu autorii cititi atunci si recititi acum,
si ei alti si aceiasi, dezvãluind alte mistere ale textelor lor.
Asadar, continuu sã mâzgãlesc cãrtile,
pe cele vechi si pe cele noi, de parcã as fi unul dintre copistii
de manuscrise din Evul de Mijloc, care adãugau ceva de la ei
un rând, o poveste cu sau fãrã tâlc,
un comentariu manuscriselor pe care le reproduceau. Saltul imaginatiei
este reconfortant, adaugã un plus de spectacol interior lecturii
care, astfel, nu poate fi decât activã.
De fapt, nici nu cred într-o altfel de lecturã decât
aceea activã, în care nu te rezumi la a fi receptor, ci
esti si emitãtor de mesaje, fie chiar si numai pentru tine însuti.
Lectura pasivã ar fi de divertisment, dacã
divertismentul ar fi aruncat la cea mai de jos treaptã a vietii
spirituale (?). Pentru cã mi-e greu sã cred cã
divertismentul (legat de dimensiunea ludicã a fiintei) s-ar situa
în afara spiritului. «Divertismentul nu este atât
o formã a pierderii de sine care provoacã sleirea firii
omenesti, cât o încercare a omului de a se regãsi,
uitând de sine, printr-o miscare disperatã de a refuza
suferinta, dobândind-o» - scria, într-un eseu, Viorel
Cernica, pledând, cred, pentru refuzul divertismentului ca uitare
de sine, asadar, ca suferintã. Si lectura poate fi practicatã
ca uitare de sine, ca refugiu de realitatea frustrantã.
Fiinta însãsi este amenintatã de o potentialitate
schizoidã, de înstrãinarea de sine, de o tendintã
centrifugalã, de esuarea în concret. Înteleg lectura
activã ca practicã a unui ritual de exorcizare a acestei
tendinte, de întemeiere în realitate, în relativitatea
acesteia. Asadar, voi mâzgãli si eu, în
continuare, prietene, cãrtile si revistele, voi scrie pe mansetele
paginilor, spre neuitare. Altfel, cu ce folos aceastã zãbavã?
Florin
Dochia