dialog
12 «munci» pentru un critic literar
înapoi

Constantin Trandafir

(urmare)

3. În legãturã cu transmiterea (comunicarea, schimbul) cunostintelor, înclinati spre oralitate ori spre textul scris? Mã gândesc la diferentierea pe care Platon o face (în Scrisoarea VII si în Phaidros) între hipomnezã si anamnezã, între ceea ce poate fi reamintit pe dinafarã si ceea ce antreneazã procesul (miscarea) dezbaterii interioare, în relatie cu ceea ce Bergson sintetizeazã cu expresii «du mecanique plaqué sur le vivant».
În fata acestei întrebãri mã simt ca un trecãtor oarecare (nu Oedip, care s-a descurcat cu brio) fatã cu ghicitoarea sau enigma Sfinxului. Asa cã sunt pierdut! Sã aproximez, totusi. Personal, am fost nevoit, prin profesiune, sã recurg mai mult la comunicarea oralã, cât se putea, în chip peripatetic, ori asemenea cãlugãrilor vaganti, care trebuie sã se adreseze unui public larg, de regulã în loc deschis. Dar, în clasã fiind, neapãrat se impunea sã recurg la „metoaghele intuichive”. Asemenea se întâmplã si la cenaclul literar, si în cazul lansãrilor de carte (unde primeazã rostirea) si chiar la colocvii, cã de-aia se numesc asa (colloquium, convorbire, discutie). Când sunt mai „popular” (de cele mai multe ori), manifestarea e strict oralã (nu si anonimã, eventual!). Si cu toate acestea, nu-s un bun orator, dar, în diverse situatii, îndeajuns de retor si limbut. Probabil cã, din cauza unui scrupul excesiv, pentru exprimarea cât mai lapidarã si mai exactã, fãrã nici un fel de rabat al vorbirii „libere”, prefer textul scris. Nu-i vorba nici de „hipomnezã”, nici de „anamnezã” si alte alea. Sunt cât de cât spontan, dar experienta scris-cititului mi-a arãtat cã mai mult conteazã un text bine pus la punct, cu limpezime si preciziune, decât un discurs improvizat pe loc, fatalmente fãrã miez si digresiv. Chiar când vorbesc „liber”, e bine sã fiu pregãtit de mai înainte, sã cunosc „subiectul” si sã-i fi stabilit în prealabil punctele de reper. Înteleg, însã, cã altceva se urmãreste cu aceastã chestiune a oralitãtii si a textului scris, una mai de profunzime, filosofico-poieticã. Nu mã aventurez. Corect, slãbirea memoriei antreneazã mai mult „reamintirea pe dinafarã”, iar amintirea ideilor contemplate într-o etapã anterioarã solicitã mai intens un proces interior, care poate fi mai bine captat scriptic. În plan literar, între scriptic si oralitate existã o frumoasã convergentã. Sã ne gândim numai la faptul cã literatura popularã îmbracã a posteriori haina scripticã; la rândul lui, scrisul literar apeleazã la elemente ale stilului oral, care asigurã o specialã expresivitate. Când am scris cartea despre Creangã, obligatoriu a fost sã mã refer la oralitate. La fel, în cazul lui Caragiale, unde s-a pus si problema scripticului sub forma prezentei înscrisurilor, textelor, scrisorilor, telegramelor proceselor-verbale (!), pagini din publicisticã etc., dar asta, e de-acum, cu totul altceva…

4.Cât din fiinta (spiritualã) care sunteti azi s-a nãscut la Câmpina? Pentru care motiv?
Iatã-ne cu picioarele mai pe pãmânt, desi e vorba de „fiintã spiritualã”! Fiinta mea „spiritualã”, atâta câtã existã astãzi, s-a clãdit la Câmpina în cea mai mare parte. Nu pentru cã ar fi fost aici un mediu favorabil (în provincia foarte micã?!), ci pentru cã aici se petrecu maturitatea mea (cât priveste vârsta biologicã, adicã). Începutul a avut loc în secolul prin care am trecut nu de mult. Dar asta n-ar fi fost de-ajuns, dacã n-ar fi existat, cum se spune, în stare latentã, un impuls care vine mai de departe, oho, ce vorbã mare! La Câmpina am gãsit, probabil, ceva care plutea în aer, de la însorirea abundentã, de la „duhul” unor înaintasi ilustri de pe aceste meleaguri, la atentia confraternã a câmpinenilor, pretuitori, în strãfundul firii lor, de valori spirituale. Am simtit totdeauna simpatia lor aparte. Toate acestea, combinate cu dramul de „inspiratie” ce mi-l lãsarã din bãtrâni, pãrintii din pãrinti, s-au unit cu firestile acumulãri ale vârstei si au fãcut ca, dacã privim cantitativ, trei sferturi din fiinta mea spiritualã sã se fi consolidat la Câmpina. Aici am scris, cu o singurã exceptie, toate cãrtile mele de pânã acum, cele mai multe de criticã literarã si istorie literarã.

- continua -

Florin Dochia
sus

Demo Dyro Web Scrollbars 1.1