Conferentiar
la Scoala Nationalã Superioarã, director al colectiei
Poétique la editura Seuil, Gerard Genette e, mai cu seamã,
o personalitate de neocolit a criticii literare. Aparitia ultimei
sale lucrãri, Figures V, a cãrei primã parte
e consacratã studiului genurilor criticii, ne-a oferit
ocazia de a-l întreba asupra acestei activitãti cãreia
i-a consacrat 35 de ani din viatã.
|
Gerard
Genette, sunteti un eseist recunoscut în mediul universitar si
dincolo de acesta, îndeosebi pentru lucrarea dvs. asupra conceptului
de hipertextualitate (1982) si seria Figurilor, de la I la V, apãrutã
la Seuil. Tocmai ati publicat Figuri V a cãrui primã parte
este intitulatã "Uvertura metacriticã". Prima
mea întrebare va fi deci urmãtoarea: de ce "metacriticã"?
Ce întelegeti prin acest termen?
"Metacriticã" este ceea ce vorbeste despre criticã.
Întrucât e consideratã ca o secventã consacratã
câtorva probleme ale activitãtii critice, "metacritica"
are un sens de criticã de gradul al doilea.
Propuneti,
la începutul acestei secvente, o redistribuire categorialã
a criticii din trei perspective: obiectul, functia si statutul
genetic. Apoi, foarte rapid si din necesitãtile democratiei,
distingeti
douã genuri: "recenzia" si "eseul". Or, nu-mi
pare cã ati face uz din plin de aceastã primã redistribuire
în continuare. De ce?
În fapt, am luat ca punct de plecare o primã
clasificare, propusã de Thibaudet în anii treizeci, clasificare
pe care el a deconstruit-o imediat spunând ceva precum: "orice
clasificare e bunã sã facã si mai cu seamã
sã desfacã". El distingea la început critica
jurnalistilor, critica profesorilor si critica scriitorilor. E o repartitie
dupã tipurile de profesii ale celor care practicã activitatea
criticã. Aceastã repartitie se gãseste în
mod natural în ceea ce eu propun, dar distribuitã sau aerisitã
altfel. Acum cred mai operatoriu sã disting obiectele, functiile
si statutelor generice, adicã forma pe care o poate lua activitatea
criticã. Pentru mine, categoria cea mai importantã e aceea
a functiei, desigur, si aceastã categorie se repartizeazã
la însãsi în altele douã. Ceea ce Thibaudet
numea critica profesorilor, de exemplu - se vorbeste mai degrabã
azi de critica universitarã sau critica savantã - are
drept functie esentialã descrierea si interpretarea textelor.
Si forma privilegiatã a criticii savante e mai curând ceea
ce eu numesc eseu. Dacã se vorbeste de critica literaturii -
natural, existã si critica cinematograficã, a picturii,
critica muzicalã etc. - mi se pare cã aceastã criticã
savantã exercitã o functiune care este într-un fel
non-apreciativã sau non-explicit-apreciativã: ea constã
în a descrie si a interpreta textele fãrã a se preocupa
prea mult sã facã o judecatã de valoare asupra
acestor texte. Pentru a fi mai exact, judecata de valoare este implicitã.
Dacã Jean-Pierre Richard scrie o carte de cinci sute de pagini
despre Mallarmé, el nu are nevoie sã spunã cã
îl evalueazã pe Mallarmé. Forma privilegiatã
a criticii jurnalistice este ceea ce se numeste recenzie. Recenzia,
asadar, are mai întâi trei alte functii: sã informeze
cititorii, ascultãtorii de radio sau telespectatorii de aparitia
unei cãrti, descrierea, natural, care constã în
a spune ce contine cartea respectivã, în fine, ea pune
în frunte, prin destinatie, functia pe care critica savantã
o lasã putin la urmã sau deoparte, adicã, desigur,
functia de evaluare. Când e vorba de un articol într-o paginã
literarã de ziar, ceea ce era putin absent sau deoparte în
critica savantã, vine, ca sã zicem asa, pe primul loc,
sau, sã zicem mai degrabã un loc final, dar care este
decisiv si care este, deci, functia de judecare, de evaluare. Aceasta
rãspunde evident unei functii socio-culturale esentiale a criticii
jurnalistice, aceea de a spune cititorului dacã trebuie sau nu
- dupã opinia recenzorului - cititã o carte sau alta,
vãzutã o expozitie sau alta etc.
Astfel, îmi pare cã functiile se repartizeazã dupã
cele douã mari noduri generice actuale ale criticii care sunt
eseul critic, pe de o parte, care apare în general sub formã
de carte sau sub formã de culegere de texte, si recenzie, pe
de altã parte, care relevã functia jurnalisticã,
în care ar fi vorba de presa scrisã sau jurnalul audio-vizual.
Pe
bunã dreptate, apropo de recenzie si functia de evaluare pe care
o are, evocati, în cartea dvs., "gustul criticului".
Dar treceti sub tãcere alte criterii: capacitatea criticului
de a repune obiectul în contextul sãu, de a judeca originalitatea
argumentãrii sau calitatea productiei
, criterii care conduc,
dupã mine, la o mai mare obiectivitate. Deleuze, de exemplu,
sau Foucault au propus, în reviste articole, nu pentru a-si pune
în vedere gustul si a influenta evaluarea publicului, ci pentru
cã erau apti sã informeze despre obiectele pe care lectorul
nu le retine în mod necesar. Criterii asemãnãtoare
intrã deci în calcul pentru criticii pe care îi numiti
"revuistici". Vi se par prea rare, le vedeti inoportun?
Nicidecum, bineînteles. Când vorbesc de evaluare, nu vizez
o apreciere nedocumentatã. Orice apreciere se estimeazã
drept documentatã. În toate cazurile, ea se sprijinã
mai mult sau mai putin pe criterii. Nu este niciodatã în
starea brutã "îmi place, deci trebuie sã vã
placã si vouã" sau "nu-mi place asta, deci nu
trebuie sã vã placã". În ceea ce mã
priveste, asez mai curând interventiile filosofice Deleuze, Foucault
sau chiar ale altora în categoria criticilor "eseistice",
chiar dacã acestea apar în reviste. De altminteri, un mare
numãr de interventii critice care apar în reviste, eventual,
chiar în ziare, sunt destinate, implicit, sã fie într-o
zi strânse într-o carte si asta dupã foarte mult
timp, cel putin dupã Sainte-Beuve. Esentialul operei lui Sainte-Beuve
a apãrut sãptãmânal în cotidianul,
precum le Temps sau le Moniteur, aceste este ritmul destul de curat
al criticii jurnalistice. Deci critica sub formã de eseu poate
deriva foarte bine dintr-o criticã periodicã. Ea capãtã
statutul de eseu odatã ce e adunatã într-o carte
pentru cã autorul a considerat cã proba timpului a fost
trecutã cu brio. În fapt, existã douã feluri
de eseuri critice: eseurile scurte pe care se adunã într-o
carte si eseurile care constituie ele însele o carte. Mallarmé
al lui [Jean-Pierre] Richard este evident o carte în sine, dar
Richard, pe de altã parte, a publicat si culegeri de eseuri critice.
Datã fiind importanta activitãtii interpretative pusã
în operã în interventiile critice precum acelea pe
care tocmai le-am semnalat, mi se pare cã suntem aici mult mai
aproape de eseul critic interpretativ decât de critica jurnalisticã
a cãrei tintã esentialã este o tintã de
recomandare sau de "non-recomandare" care se exerseazã
în general în ziare, cotidiane sau hebdomadare.
"Confundati"
- în sens etimologic, se întelege - în cuvântul
dvs., trei sub-categorii de criticã pe care le-ati prezentat,
totusi, distinct, "jurnalisticã, revisticã si mediaticã",
pentru cã le desemnati, dupã aceea, sub denumirea unicã
de "criticã jurnalisticã". Aceste trei categorii
îmi par, cu toate acestea, absolut separate. Nu credeti, deci,
cã s-ar putea face o distinctie între recenzia jurnalisticã
si critica revisticã, atât din punct de vedere al continutului
cât si al finalitãtii?
Da, însã aceastã distinctie este pur gradualã.
De la critica jurnalisticã la critica în revistã
existã esentialmente o diferentã spatialã, adicã
este mai mult spatiu în revistã, în principiu. Cãci
existã sau au existat reviste foarte prestigioase în care,
în sfârsit, notele critice nu erau mai lungi decât
articolele de ziar. În revansã, se pot gãsi foarte
bine în aceste reviste, NRF [Nouvelle Revue Francaise] sau Mercure
de France, de exemplu, articole care sunt veritabile eseuri critice.
Existã, pe e altã parte, un criteriu de distantã
temporalã. Gradualã si ea, de asemenea. Existã
cãrti despre care se vorbeste imediat ce au apãrut, dar
se gãsesc uneori în anumite ziare recenzii, mai mult sau
mai putin întinse, la cãrti apãrute de multe luni.
Unele ziare, înteleg cotidiene, regãsesc, deci, întârzierea
publicãrii, un reflex al revistei. Încã o datã,
dacã ne referim la ceea ce erau altãdatã notele
sau notitele critice din marile reviste literare, diferenta de formã,
de alurã si de finalitate cu critica jurnalisticã, era
atât de neînsemnatã. Între ziar si revistã,
nu cred cã s-ar putea trasa o frontierã etansã.
Totul este o purã chestiune de grad. Existã poate o frontierã
putin prea etansã între ceea ce se petrece în publicatiile
periodice scrise si critica, atâta câtã existã,
în media audiovizuale. În aceste media, asistãm într-o
oarecare mãsurã dupã douã sau trei decenii,
la o extinctie a recenziei critice în favoarea interviului cu
autorul. Este evident cã a citi o recenzie scrisã la radio
nu are prea multã atractie pentru public. Ceea ce în principiu
e mult mai atrãgãtor este sã-l faci pe autor sã
vinã, ca sã ai cu el un dialog. Astfel, putin câte
putin, întâlnirea cu autorul tinde sã se substituie
recenziei în media audio-vizuale, cu deosebire la televiziune.
Se va vedea care se va impune, daca va "tine" - cum se spune
sau dacã nu va tine, si dacã nu va tine, nu va reveni.
Pur si simplu, existã un soc în reîntoarcerea acestei
practici a mijloacelor audiovizuale în presa scrisã. Nu
am fãcut chiar studii exhaustive care sã-mi permitã
sã stabilesc statistici, dar, în fine, îmi pare cã,
din ce în ce mai mult, interviul cu autorul, chiar în presa
scrisã, tinde sã se impunã mai mult si adesea se
substituie recenziei operei acestuia. Existã o anume pãlire
a functiei critice în favoarea functiei mediatice. Pentru cã
e mult mai "interesant" pentru public. Existã multe
presiuni sociologice, care se produc asupra acestei realitãti.
Existã functii natural comerciale, dar existã si functii
- într-o ordine mai psihologice - care relevã seductia,
plãcerea, cãutarea interesului publicului. Pentru cã
ziarele, posturile de radio, canalele de televiziune sau mai multã
nevoie de publicul lor decât de autorii despre care vorbesc.
Ati
evocat adineauri periodicitatea anumitor aparitii în ziare, subliniind
cã devin adesea hebdomadare. Nu se poate considera cã
aceastã periodicitate presupune si implicã o profesionalizare
si specializarea unor jurnalisti în critica literarã (sau
artisticã) - mã gândesc la Roger-Pol Droit, spre
exemplu - ? Critica n-a devenit o meserie în întregime aparte?
Da, sunt convins cã este o activitate profesionistã. E
o competentã profesionistã. N-as zice, totusi, cã
este o profesie în sens determinat sociologic al termenului pentru
cã o treime sau o jumãtate dintre criticii profesionisti
cu o altã meserie. Cunoastem cu totii scriitori care au o activitate
criticã. Si apoi, existã scriitori care se apucã
de criticã si critici care se apucã de literaturã.
Ceea ce este sigur este cã presa literarã un foarte mare
numãr de rubrici sunt tinute de universitari. Distinctia între
profesiunea jurnalisticã si profesiunea didacticã e cu
totul imprecisã. Nu spun asta ca un critic. Un profesor de literaturã
e complet calificat sã scrie recenzii de cãrti în
ziare, dacã doreste si dacã gãseste timp.
A-ti
vorbit despre un "soc al întoarcerii" mediilor spre
presã. Critica jurnalisticã n-a avut o repercusiune, influentã
asupra apropierii textelor la universitate?
În orice caz, multi oameni s-au plâns de un exces de influentã
al noii critici asupra practicilor din învãtãmântul
literar. Am fost eu însumi acuzat violent de pervertirea tineretului
cu acele categorii naratologice fãrã suflet, într-o
vreme când chiar câteva dintre metodele pe care le-am elaborat
într-o lucrare de cercetare începuserã sã
se rãspândeascã în învãtãmântul
literar.
Pentru
a închide "uvertura", ati scris referitor la diferite
metode critice: "La guerre s-a sfârsit, poate". Credeti
cã ar fi de dorit ca acest rãzboi sã se sfârseascã?
În profitul cui ar fi aceastã "pace"?
Rãzboiul la care mã gândeam si pe care-l cunosc
bine se deruleazã între Universitate si vecinãtãtile
sale. Spun "vecinãtãti" cãci Universitatea
e ceva destul de bine definit în învãtãmântul
superior. Vecinãtãtile sunt Scoala de înalte Studii,
CNRS, College de France
si apoi învãtãmântul
secundar, întelegând clasele superioare ale învãtãmântului
secundar. Toate acestea formeazã un fel de halo în jurul
universitãtii propriu-zise. Deci, în acest mediu si în
jurul anilor 60, exista un mare rãzboi care s-a numit la un moment
anume cearta noii critici. Era esentialmente o ceartã între
istoria literarã fondatã, inauguratã, ilustratã
de Lanson si o alta, cea care a fost numitã într-un mod
mai specific noua criticã. Aceastã criticã era
mai curând o activitate a eseistilor în afara Universitãtii,
care puteau fi profesional universitari, dar care îsi exersau
talentul scriiturii în afara Universitãtii. Deci, aceastã
opozitie între Universitate, consacratã istoriei si extra-Universitate,
consacratã mai mult criticii interpretative, se sprijinea pe
faptul cã era uneori o opozitie de metodã si o opozitie
sociologicã. Este o epocã în care - vorbesc în
special de literatura francezã - cineva care voia sã studieze
la Universitate fãrã sã practice istoria literarã
trebuia sã meargã sã învete în alte
locuri, în Elvetia, în Statele Unite. Timp de douã
decenii, aceastã diferentiere a activitãtii, care ar fi
putut fi în întregime ironicã (inspiratoare de pace)
s-a îndulcit de fapt întrucât devenea un fenomen institutional
în Universitatea francezã, cu deosebire Sorbona. Fãrã
aceastã cârdãsie, n-a mai fi avut loc un rãzboi:
fiecare face ce vrea si nimeni nu este obligat sã-i placã
ceea ce face vecinul sãu. Am cunoscut o epocã în
care tinerii universitari care chiar au practicat critica liberã
nu puteau sã o facã pentru cã trebuiau sã
mãnânce si pentru cã trebuiau sã se plieze
existentelor în acelasi timp intelectuale si institutionale care
erau acelea ale Sorboniei. Acesta era rãzboiul. Cred cã
acest rãzboi s-a sfârsit pentru cã aceastã
cârdãsie s-a atenuat. Toate acestea, institutional, au
explodat suficient [de puternic] pentru ca monopolul Sobornei sã
se diminueze. Nu se mai poate spune cã critica universitarã
ar fi tetanizatã de istoria literarã lansonianã.
Frontul a dispãrut pur si simplu. E bine, e rãu? E adevãrat
cã, atunci când nu mai este rãzboi, si chiar dacã
existã multe avantaje în aceea cã nu mai e rãzboi,
acest fapt suprimã fãrã îndoialã putin
un anume imbold. Dacã polemica nu este totdeauna o foarte bunã
inspiratoare (muzã) ea poate sã existe cât de cât.
Am sentimentul într-un fel negativ cã dupã multi
ani totul e pe cale sã adoarmã; rãzboiul cel putin
ne tine treji.
Barthes
a scris cã "a citi înseamnã a dori opera"
si cã "a trece de la lecturã la criticã înseamnã
a schimba dorinta"; "a nu mai dori opera ci propriul sãu
limbaj". M-am întrebat dacã aceastã definitie
nu se reconciliazã toate tipurile de criticã, independent
de obiectivul lor, de functia lor, de statutul genetic
Activitatea criticului ne este ea însãsi o activitate literarã?
Distinctia barthesianã între cel care scrie [ecrivain]
si cel care scrie despre scriere [ecrivant] nu are mult sens definitoriu.
Pentru mine înseamnã în sine cã a scrie criticã
sau a scrie roman ori poezie, e mereu a scrie. Distinctia lui Barthes
între "a scrie" în sens intranzitiv si în
sens tranzitiv relevã dupã mine o mitizare a literaturii
pe care nu o împãrtãsesc.
Oricine scrie face mai mult sau mai putin literaturã. În
consecintã a te întreba dacã e sau nu scriitor cineva
ca Thibaudet, Sainte-Beuve, Richard sau Barthes însusi îmi
pare cã totul de prisos. Stiu cã Barthes avea impresia
cã nu este scriitor, în sensul aproape religios pe care
îl atribuia acestui termen si cã era nefericit. I-a fost
destul de dificil, toatã viata, sã înteleagã
cã era pur si simplu un scriitor pentru cã toate cãrtile
sale apartineau literaturii. Critica este un gen literar. Dacã
ar fi reusit sã scrie un roman si acesta ar fi fost nereusit,
nu vãd cum acest lucru i-ar fi conferit un statut literar superior.
Aceastã revoltã a lui Barthes e sursa ecoului din fraza
pe care ati citat-o. Orice critic e, asadar un scriitor, mai mult sau
mai putin evident. Dar frontiera între o scriiturã care
e literarã si o scriiturã care nu e astfel n-are nici
un sens. Si dacã se doreste sã se gãseascã
un criteriu de departajare solid în ceea ce este fictiune si ceea
ce nu e, spre exemplu, asta nu rezistã deloc. Pentru cã
dacã un criteriu al literalitãtii este fictionalitatea,
atunci Montaigne sau Pascal nu sunt scriitori. Natural, existã
grade de intensitate în literaturã. Am încercat altãdatã
sã scape acestui criteriu al fictionalitãtii adãugând,
pentru a acoperi restul, criteriul cãruia i-a spus dictiune.
Existã opere care sunt literare pentru cã sunt fictionale
si altele care sunt au virtual o anume intensitate dictionalã.
Si despre aceastã intensitate, fiecare judecã dupã
voie. În consecintã avem aici un criteriu estetic care
este într-un totul gradual. Nu vãd nici o ratiune pentru
care productia criticã sã fie aprioric exclusã
din câmpul literaturii.
Convorbire
realizatã de Christine Vandenberghe pentru Revue Contrepoints
În
limba românã de Florin Dochia