Viorel
Cernica
Vorbim,
de câteva decenii încoace, despre transmutare a existentei
noastre, despre oschimbare care ne-ar cuprinde pe toti, chiar fãrã
sã stim, si care este fireascã: în fond, lumea a
evoluat sustin cunoscãtorii acestui fenomen si
nu se poate opri acum, învesnicind formele actuale de viatã
omeneascã. Este vorba, asadar, despre un fenomen de transformare
a fundamentelor vietii noastre, despre impunerea unui nou topos al constiintei
istorice, chiar despre o modificare a paradigmelor culturale si sociale
ale modernitãtii. Acest fenomen a fost numit, de teoreticienii
sãi, postmodernism. Întelesul imediat al termenului trimite
la ideea depãsirii epocii moderne si anuntã prezenta unei
închideri a constiintei, blocarea sa într-un nou ism.
Fenomenul în cauzã, asa cum a fost croit în constiinta
contemporanã, pare a avea caracteristicile unui fenomen total:
el aduce o schimbare profundã a reactiilor noastre vitale si
reconstruieste matricea spiritualã a fiintei umane. Cu toatã
constrângerea teoreticã la care a fost supus uneori, fiind
pusã pe seama sa doar câteva fenomene locale ale literaturii,
postmodernismul este privit astãzi ca un fenomen macroistoric.
Cei care au gândit asupra rosturilor sale într-o manierã
holistã maniera care i se potriveste, care-l exprimã
cel mai bine au propus un model normativ, chiar un set de criterii
cu ajutorul cãrora pot fi citite semnele prezentei
sale. Ei au ajuns astfel la ceea ce s-ar putea numi canonul postmodern.
Acesta explicã, înainte de toate, conditiile de posibilitate
ale epocii postmoderne si impune o atitudine criticã
fatã de modernitate.
În constructia canonului postmodern au fost valorificate douã
modele culturale ale modernitãtii, care spun adeptii si
ideologii canonului apartin, totodatã, perioadei postmoderne:
filosofia lui Nietzsche, cu ideea sa despre nonvaloarea valorilor
eterne si miscarea avangardistã, foarte activã în
primele decenii ale secolului al XX-lea. Ambele fapte, profunde în
privinta reformei spirituale pe care o propuneau si atotcuprinzãtoare
în ceea ce priveste spatiul culturii afectat de aceastã
reformã, sunt semnificative în orizontul filosofiei, chiar
dacã cel de-al doilea pãrea a fi activ doar în artã.
De aici determinarea filosoficã a postmodernismului însusi;
si tot de aici sensurile unei pledoarii formale a discursului postmodern(ist)
pentru un nou Weltanschaung.
Desigur, postmodernismul a devenit, între timp, o ideologie identitarã,
asemenea oricãrui discurs ce-si cronicizeazã regula.
Geneza sa însã trebuie gânditã prin raportare
la cele douã modele de care am vorbit mai devreme; acest fapt
aseazã discursul despre epoca postmodernã pe o anumitã
cale: aceea a lãmuririi originii sale filosofice. Dacã
îl privim astfel, atunci semantica sa este instabilã si,
în urmare, netehnicizatã. Acest fapt este benefic zãbavei
constiintei, cãci locul acesta tema postmodernismului
promite a fi generos cu întelesurile asupra umanului pe
care le tãinuieste încã, dar pe care le-ar putea
destãinui; sunt nãdejdi de iluminãri în întrebãrile
despre sfârsitul epocii moderne. Termenul postmodernismului poate
deveni însã constrângãtor pentru spiritul
viu ce refuzã blocajul teoriei, preferându-i acesteia spontaneitatea
trãirii, jocul spiritului, chiar tãcerea cuprinsã
în rostirea mãsuratã.
Conceptul filosofic implicat de la început în discursul
postmodern si în cel despre postmodernism este universalul. De
fapt, canonul postmodern propune o dislocare a universalului; el apare
ca un gest nominalist pe fondul universalizãrii istoriei (a celei
politice, dar si a celei culturale, spirituale etc.). Universalitatea
istoriei este fapt de constiintã modernã, iar nominalismul
(mai bine zis, noul nominalism) este reactia postmodernã fatã
de acest fapt. Asadar, termenul cu care postmodernismul
se luptã de la început este cel de universal, termen foarte
semnificativ în ideologiile modernitãtii si structurant
pentru constiinta istoricã. Desigur, universalul nu este o inventie
a modernitãtii; numai cã aceastã epocã a
desãvârsit ceea ce am putea numi cultura universalului
(dupã ce epoca medievalã construise scoala universalului,
iar antichitatea doar pusese problema universalului). În ce fel
se leagã canonul postmodern de universal? Care sunt urmãrile
încercãrii de a disloca din topos-ul cultural ceea ce-i
constituie acestuia punctul de sprijin? Este ideologia postmodernã
în stare sã provoace o crizã în universal,
asa încât sã se dezlãntuie o revolutie
a vietuirii umane? Iatã întrebãri semnificative
în spatiul unui discurs despre fenomenul postmodern.
Universalul este dislocat, prin construirea canonului postmodern, în
douã sensuri: a) extensiv fiind vizatã istoria
universalã însãsi, care trebuie regânditã
dupã tipare locale; b) intensiv obiectul dislocãrii
fiind valoarea, care trebuie reactualizatã dupã criterii
determinate contextual. Primul sens are deschideri largi cãtre
o rescriere a istoriei omenirii, pretuindu-se nu doar ceea ce istoricii
profesionalizati au socotit, pânã acum, a fi semnificativ
istoric, adicã pentru omul generic. Gãsim
primul sens distribuit în multe discursuri care au în vedere
Fi-ul postmodern sau postmodernismul, care fac obiect din conceptul
acestuia din urmã si încearcã fel de fel de aplicatii
ale sale în diferite spatii culturale sau, mai general, sociale.
Cel de-al doilea sens este mai concentrat (în extensiunea sa)
si mai consistent (în intensiunea sa) decât cel dintâi.
Prezentei sale i se datoreazã fapte culturale ale cãror
potente spirituale vor iesi la ivealã de acum încolo; este
vorba despre hermeneuticã, critica ideologiilor,
deconstructivism. Fiecare dintre aceste fenomene, adevãrate modele
de filosofare si topos-uri aporetice postmoderne, pãstreazã
o bogãtie nebãnuitã de întelesuri asupra
existentei noastre. Fiecare este asezat pe un fundament postmodern,
deoarece si-a însusit cele douã moduri ale dislocãrii
universalului. Altfel spus, toate rescriu istoria si încearcã
o reevaluare a valorilor.
Faptele despre care am vorbit tin mai degrabã de excelenta culturii.
Cu ce sunt ele importante pentru constiinta comunã, pentru viata
noastrã obisnuitã? Poate cã însãsi
sensibilitatea noastrã fatã de unele exigente cuprinse
în programele hermeneutice sau deconstructiviste, cum ar fi repotentarea
traditiei spirituale, este semnul implicãrii acestor proiecte
în constiinta si viata comunã. Oricum, astfel de programe
tind, cu putere sporitã, cãtre o refundamentare a existentei
noastre. Si, poate, tocmai printr-un astfel de fapt epoca postmodernã
va cãpãta un chip propriu, dobândind sens si un
discurs postmodern depãrtat suficient de pericolul blocajului
constiintei într-un nou ism.